Sunday 16 November 2014

Majlis Perasmian Penutup Kursus Intensif Pengasuh Kanak-Kanak (KIPK)

TARIKH : 16 November 2014
AKTIVITI : Majlis Perasmian Penutup Kursus Intensif Pengasuh Kanak-Kanak (KIPK) .
LOKASI : Intekma Hotel

Petang tadi di Majlis Perasmian Penutup Kursus Intensif Pengasuh Kanak-Kanak (KIPK) anjuran Jawatankuasa Tetap Kebajikan dengan kerjasama Rantaian Mesra Sdn Bhd di Hotel Intekma.'


Ia merupakan kali ketiga pihak Jawatankuasa Tetap Kebajikan Negeri Selangor dengan kerjasama RMSB dan Pusat Latihan Wawasan melaksakan Kursus Intensif Perkembangan Kanak – Kanak atau singkatannya KIPK yang melayakkan puan – puan mendapat Sijil Asuhan Kanak – kanak Selangor.

Kursus yang kita anjurkan ini sebenarnya ingin membantu para pengasuh kanak – kanak di rumah atau baby sitter  untuk mendapatkan lesen pendaftaran yang sah sekaligus melaksanakan pemutihan taska – taska dan pusat jagaan kanak – kanak yang beroperasi secara tidak sah.

Kursus yang kita jalankan ini juga diharapkan dapat membantu para pengasuh meningkatkan kualiti jagaan dan asuhan terhadap kanak – kanak yang dijaga di rumah secara home based.

Kursus ini juga istimewa apabila para pengasuh dikumpulkan dan dibekalkan dengan ilmu dan pendedahan yang sangat baik dan berguna agar dapat diaplikasikan semasa mereka menjalankan tugas, mereka juga berpeluang untuk bertukar-tukar buah fikiran dan pendapat sesama mereka demi memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada anak-anak yang merupakan permata buat kita yang bakal bersinar pada masa depan.

Banyak modul dan latihan yang telah Puan – puan jalani sepanjang dua hari ini antaranya yang menyentuh dasar dan ilmu perkembangan kanak – kanak, pemakanan dan kebersihan kanak – kanak, malah juga kawalan keselamatan dan pengurusan pentadbiran serta kewangan. Ini semua merupakan pendedahan ilmu pengetahuan yang harus diketahui oleh para pengasuh pusat jagaan.











No comments:

Post a Comment