Sunday 16 November 2014

44,957 kes Denggi hingga 15 Nov, masyarakat patut prihatin jaga kebersihan

SHAH ALAM, 17 NOV: Kesedaran mengenai kebersihan sangat penting dalam usaha membenteras penularan wabak denggi yang semakin meningkat dan boleh mendatangkan ancaman kepada masyarakat.
Tambahan pula taburan hujan yang tinggi kebelakangan ini memudahkan lagi pembiakan jentik-jentik di kawasan terbiar seperti di lonngokan sampah dan barangan terbiar.
DENGGI GRAFIKSehingga minggu epid ke-46 bertarikh 15 November 2014, sebanyak 44,957 kes denggi yang telah didaftarkan melaui ujian makmal bagi Selangor dengan 66 jumlah kematian.
Justeru, amalan gotong-royong dan keprihatinan menjaga kebersihan diperlukan dalam situasi sekarang supaya indeks mangsa denggi dapat dikurangkan.
Bagi Adi Amirul, 34, pengalaman menjadi suspek denggi bukan suatu perkara yang indah ditambah terpaksa menaggung kesakitan selama seminggu.
Meskipun tidak ditahan di wad, namun sejak daripada kejadian itu menjadikan beliau lebih berdisiplin untuk menjaga kebersihan sekitar.
“Masa jadi suspek denggi sekitar 2004. Lebih kurang seminggu saya demam tapi saya hanya mengambil ubat biasa dan berehat di rumah.
“Saya sendiri tidak tahu di mana saya terkena gigitan nyamuk tapi memang terseksa apabila badan menjadi lemah tidak bermaya.
“Sejak itu saya akan pastikan kawasan rumah terutamanya bebas daripada barangan tidak terpakai yang boleh menjadi tempat aedes membiak,” katanya ketika ditemui Selangor Kini.
Jelasnya, masyarakat perlu memainkan peranan penting memandangkan terdapat segelintir yang gemar membuang sampah merata-rata terutama di persimpangan jalan.
Pengalaman sama pernah dilalui Herwan Rais, 32, yang menjadi suspek denggi tahun lalu.
Menurutnya, kebanyakan kawasan perumahan kurang memberikan perhatian soal kebersihan terutama di bahagian longkang.
Katanya, masyarakat lebih mengharapkan Pihak Berkuasa Tempatan membersihkan kawasan longkang atas alasan bukan tanggungjawab mereka sepenuhnya.
“Kita biasa nampak air bertakung seprti di pasu bunga, tong-tong lama tapi kita kurang sedar kalau air longkang bertakung dan tidak mengalir dengan baik turut menjadi faktor penyumbang kepada pembiakan aedes,” katanya yang telah tinggal di Shah Alam sejak 2008.
Katanya lagi, masyarakat perlu menyahut seruan Kerajaan Negeri untuk bersama-sama menjaga kebersihan dan mengawal penularan wabak denggi.


Sumber : http://bm.selangorku.com/63021/44957-kes-denggi-hingga-15-nov-masyarakat-patut-prihatih-jaga-kebersihan/

No comments:

Post a Comment