Saturday 22 November 2014

Sihat Selangor 6.0 di Kuala Langat



Pagi tadi bertempat di Dataran Banting, berlangsung Program Sihat Selangor Peringkat Daerah Kuala Langat. MDKL merupakan PBT yang ke-6 menganjurkan kempen ini yang bertujuan mempromosikan kepentingan hidup yang cergas dan aktif secara tidak langsung menyumbang kepada pengurangan faktor dijangkiti penyakit serta dapat megurangkan perbelanjaan rawatan dan perubatan. Tahniah MDKL kerana menyahut seruan Kerajaan Negeri. Amalan gaya hidup yang sihat merupakan kunci utama kepada kesejahteraan insan. 

Program ini juga mengetengahkan Kempen Berjalan 10,000 Langkah sehari kearah gaya hidup sihat. Aktiviti berjalan kaki ini merupakan satua ktiviti rutin harian yang dalam masa yang sama ia merupakan satu senaman semulajadi yang mudah, murah, sihat dan selamat.

Secara puratanya, rakyat Malaysia hanya berjalan 2,000 hingga 3,000 langkah sehari dan itu adalah kurang sihat. Dengan berjalan kaki sebanyak 10,000 langkah yang dianggarkan sejauh 6 hingga 8 kilometer sehari, dapat membantu kita menangani masalah penyakit penyakit kronik tidak berjangkit seperti penyakit jantung, obesiti dan diabetes yang semakin meningkat.

10,000 langkah, walaupun jumlahnya agak besar dan mencemaskan, kita tidak perlu untuk terus melangkah sebanyak itu sekaligus untuk kali pertama. Kita hanya perlu mulakan usaha ini dengan meminimakan penggunaan lif, sebaliknya lebihkan penggunaan tangga dan jadikan aktiviti berjalan kaki ditaman sebagai rutin mingguan kita bersama keluarga. 

No comments:

Post a Comment